אשטנגה יוגה

פורסם ב 11.11.2009 על ידי lotus

פאטאבי ג'ויס ז"ל, עומד מאחורי מחקרה והפצתה של שיטת אשטנגה יוגה. במייסור שבדרום הודו הקים ג'וייס את המרכז לחקר אשטנגה יוגה (AYRI). נכדו שאראד ובתו סאראסווטי ממשיכים להעביר את לימוד מסורת האשטנגה.

אשטנגה יוגה היא אחת השיטות הפופולריות ביותר בקרב מתרגלי היוגה ברחבי העולם. היא נחשבת לשיטה הדינאמית ביותר. שיטת אשטנגה וינייאסה יוגה שמה לדגש מספר נושאים עיקריים אשר מסייעים לריכוז ולעבודת תנועה חכמה, מדיטטיבת ומאתגרת: עקרון הוינייאסה – הקשר של התנוחות אחת לשניה בסינכרוניזציה מדוייקת של נשימה ותנועה, כמו כן ישנה התכוונות לנשימה יחודית הלקוחה מאומנות הפראניאמה, בשם "אוג'יי" (נשימה מנצחת,מרוממת). טכניקת תנועה עם שימת לב ושימוש ברצפת האגן ("באנדהה"- מנעול אנרגטי) ודגש על ה"דרישטי" (מיקוד מבט).

באשטנגה יוגה ישנן שש סדרות אימון הבנויות באופן מחוכם ביותר. הסדרות נפתחות בברכות שמש אינטנסיביות, לאחר מכן מגיעות תנוחות העמידה, סדרות שונות הבנויות בצורה ליניארית ומובנת, ובסוף האימון תנוחות סגירה המורכבות מתנוחות הפוכות וכן האטת תנועות הגוף והתודעה לכדי הרפיה מלאה בסוף האימון.

הסדרה הראשונה (primary series) או "יוגה צ'יקיטסהה" מתרכזת בעיקר בכפיפות קדימה והיא נועדה לריפוי, חיזוק וארגון מחדש של מבנה הגוף. הסדרה עוזרת מאד בחיזוק הבאנדות. הסדרה השנייה (intermediate series) או "נאדי שודהנה" מורכבת גם מכפיפות לאחור והיא נועדה לטיהור מערכת העצבים ופתיחת ה"נאדים"-ערוצי האנרגיה בגוף. ארבעת הסדרות המתקדמות הנוספת (advanced a b c d) – "סטירה בההגה סאמפטה"- משלבות בין גמישות לכוח. מועטים המתרגלים בעולם שמבצעים את הסדרות המתקדמות ביותר.

יש לציין שלא בהתקדמות בסדרות נמצאת מהותה של האשטנגה יוגה. אימון האשטנגה הנו תובעני, מצריך סבלנות, התמדה והבנה עמוקה של טכניקות אימון. לכן, מומלץ להתמיד מספר חודשים לפחות כדי להתבונן ולהפנים את החוויה המיוחדת הנוצרת בעקבות תרגול השיטה.

הביטוי האשטנגיסטי –  practice, practice, practice, all is coming מורה כי המתרגל חייב להיות עקבי באימוניו אך בו זמנית לא להקשר לפירותיהם.

בוידאו הבא ניתן לראות את פאטאבי ג'ויס ז"ל מלמד שישה תלמידים בכירים שהוגדרו כששת מופלאי האשטנגה: